Home Hantar Artikel Ke Forum Menu Berita Menua Akaun Anda Tops Hits Maklum Balas Iklan
Iklan Berbayar

Produk Untuk Suami
Rawatan Dadah Secara Islam

Natural Energy Enchancer

Biofactor 9


program buat duit dengan prepaid

Baik untuk Lelaki atau suami



Untuk tempahan iklan sila klik di sini
Login/Masuk
Nickname

Password

Don't have an account yet? You can create one. As a registered user you have some advantages like theme manager, comments configuration and post comments with your name.
Modules
· Home
· Arkib Berita
· Cetak Artikel
· Feedback
· Flash_Player
· Forums
· iklandetik
· Journal
· News_sol
· Private Messages
· PRK Sg. Limau
· Recommend Us
· Search
· Shout Box
· Submit News
· Surveys
· Top 10
· Topics
· TopikML
· Web Links
· Your Account
Shout Box

Only registered users can shout. Please login or create an account.
Rangking Forum
Kedudukan Forumer:
© 2009 Detikdaily
Online
Welcome, Anonymous
Nickname
Password
(Register)
Membership:
Latest: paspologen
New Today: 0
New Yesterday: 0
Overall: 23184

People Online:
Visitors: 390
Members: 1
Total: 391

Online Now:
01: _MYGB mongolia
Minda Lutfi

Apa tarikan istimewa Pemilu Indonesia?

Menanti perarakan petani 1 Mei

Kesukaran saya sebagai OKU beristinjak di musim catuan air ini

Politikus tidak ikhlas perjuang nasib rakyat?

Menanti demo 1 juta umat bantah Mesir dan isu Memali

Bongkar, selongkar isu rakyat di Pekan

Abang besar Pakatan dan teori konspirasi MH370

Langkah Anwar belum terhenti

Dari Muar ke Kuala Ketil: Dekati keresahan nurani akar umbi

Polemik UG, Konsensus dan penoreh menanti kebuluran?
Semua...
Pendapat

Belum rakyat bayar GST, menteri BN pula membazir sakan

Karpal dan sikap sebenarnya berkenaan hudud

Mengapa hanya Kelantan dipaksa tunjuk kesungguhan?

Rakyat tolak media utama, BN nak guna macai

Khalid berkempen dalam ‘serangan’ di DUN

Rebut Jawatan , Jangan Untungkan Musuh

Bas kita makin tidak selamat

Karpal Singh, perginya wira demokrasi

Memulihkan MAS ‘Demi Rakyat Dan Negara’

MIC gagal 50 tahun rangka hala tuju ekonomi kaum India
Semua...
Penulis Tamu

Hudud dan demokrasi Malaysia

Daim Sebenarnya Hanya Anti Najib...

Karpal Singh, pemimpin lagenda Malaysian Malaysia!

Mengapa begitu cepat sijil kematian penumpang MH370 mahu dikeluarkan?

Daim tidak perlu takut untuk disiasat semula

Ukraine: Krisis terbesar Amerika-Rusia abad ini

Persepsi lawan realiti dalam era internet

Ubahlah Strategi Kempen GST

21 NGO Cina bukan saja jahil, tetapi jahat

Politik bersih pemangkin kejayaan
Semua...
Open Artikel

Perjuangan mendiang Karpal Singh vs perjuangan Umno dan BN

529 dihukum mati: Kudeta Mesir zalimi rakyat

Krisis Ukraine kukuhkan hubungan Rusia-Iran-China

BN dan Umno perlu belajar jadi pembangkang selepas PRK Kajang

Gaya kejahatan politik ‘poyo’

MH370, PRK Kajang dan masa depan Pakatan

Langkah Khalid vs Langkah Kajang

BN perlu bersiap sedia hadapi ‘mahkamah rakyat’ Anwar

BN perlu uji strategi baru hadapi PRK Kajang

PRK Kajang uji keikhlasan pengundi Cina kepada BN
Semua...
Kritikan

Berhibur berselawat ramai-ramai itu sesat?

BN akui bina masjid kerana projek

Patutnya PAS tunjuk contoh pada SPR

Pakatan, pakar perangkap diri sendiri?

PAS tidak perlu apologetik muzakarah dengan Umno

Anwar tells Selangor MB to explain assemblymen’s “totally inappropriate” salary

PRK Universti Malaysia Pahang paling buruk dalam sejarah!

Jangan lantik Shafie Abdullah Peguam Negara

RM20 juta untuk perunding asing: Apa kerja Majlis Profesor?

Untuk Umno-BN bertahan, PAS mesti dikelirukan dan keluar Pakatan!
Semua...
Detikdaily.Net :: View topic - Bubur ...
 Forum FAQForum FAQ   SearchSearch   UsergroupsUsergroups   ProfileProfile   Log In Semak PMLog In Semak PM   Log inLog in 

Bubur ...
Goto page 1, 2  Next
 
Post new topic   Reply to topic    Detikdaily.Net Forum Index -> Keluarga, Rumahtangga, Masakan, Pakaian & Perhiasan
View previous topic :: View next topic  
Author Message
21Halim
V.I.P Member
V.I.P Member


Joined: Apr 18, 2009
Posts: 9570

PostPosted: Fri Jan 18, 2013 6:38 pm    Post subject: Bubur ... Reply with quote

Bubur nasi bukan hanya untuk orang sakit (tidak sihat) atau orang yang kesempitan wang.

Sesekali singgah di warung yang jual bubur (atau nasi air) jangan silap pilih lauk... Harganya boleh jadi leibh mahal daripada makan nasi!

Saya suka bubur nasi putih dengan lauk seperti berikut:

Sayur kangkung, ikan bilis goreng, kacang tanah goreng... Cukuplah tu!
Back to top
View user's profile Send private message
solokwanmore
Super Moderator
Super Moderator


Joined: Apr 17, 2009
Posts: 9640
Location: Kg Solok Wan Moh

PostPosted: Fri Jan 18, 2013 8:13 pm    Post subject: Reply with quote

sekitar 90an di simpang selangor pewter wangsa maju seksen 1 dulu ade satu gerai jual nasi air..masa tu aku bujang duduk di kelana jaya..sanggup pi wangsa maju semata-mata nak makan buur gerai ni..

sekitar 2007 aku datang balik tempat ni..dah jadi kawasan industri kecil..ntah kemana agaknye dia pindah...
Back to top
View user's profile Send private message
AmirAfiq
Junior Member
Junior Member


Joined: Dec 26, 2012
Posts: 46

PostPosted: Sat Jan 19, 2013 9:26 am    Post subject: Re: Bubur ... Reply with quote

21Halim wrote:


Saya suka bubur nasi putih dengan lauk seperti berikut:

Sayur kangkung, ikan bilis goreng, kacang tanah goreng... Cukuplah tu!


bagus juga bubur, cepat hadam especially mcm aku yg selalu miss waktu makan.

ikan bilis memang wajib ada, masin2 skit...tapi kat sarawak nie, dapat sayur paku pon sedap jgk, rangup2 bile digoreng dulu.

citer2 psl bubur, hamba pergi buat lah kejap. lapar plak perut.
Back to top
View user's profile Send private message
umau
V.I.P Member
V.I.P Member


Joined: Apr 21, 2009
Posts: 9310
Location: Negeri lagenda .. Hang Jebat

PostPosted: Sun Jan 20, 2013 9:29 am    Post subject: Reply with quote

21Halim wrote:
Bubur nasi bukan hanya untuk orang sakit (tidak sihat) atau orang yang kesempitan wang.

Sesekali singgah di warung yang jual bubur (atau nasi air) jangan silap pilih lauk... Harganya boleh jadi leibh mahal daripada makan nasi!

Saya suka bubur nasi putih dengan lauk seperti berikut:

Sayur kangkung, ikan bilis goreng, kacang tanah goreng... Cukuplah tu!




Kalau tambah lagi satu bahan ni ... sikit lobak asin goreng ... baru le ada emph ... ..

Kalau tak ada selera terutamanya bangun sahur .. makan bubur nasi ni pun jadi ...
Back to top
View user's profile Send private message
21Halim
V.I.P Member
V.I.P Member


Joined: Apr 18, 2009
Posts: 9570

PostPosted: Thu Jan 24, 2013 11:29 pm    Post subject: Reply with quote

Lobak asin memang menambah selera untuk menyantap bubur.

Selain itu aksesori tambahan bagi nasi air ialah telur dadar. Dadarnya harus nipis sekalli. Dadar ini kemudian digulung untuk dihiris agar menjadi semacam tali melingkar.
Back to top
View user's profile Send private message
lanung
V.I.P Member
V.I.P Member


Joined: Apr 20, 2009
Posts: 6794

PostPosted: Fri Jan 25, 2013 12:25 am    Post subject: Reply with quote

aku suka nasi bubur sama itu telur masin...... Very Happy
Back to top
View user's profile Send private message
21Halim
V.I.P Member
V.I.P Member


Joined: Apr 18, 2009
Posts: 9570

PostPosted: Mon Jan 28, 2013 10:26 pm    Post subject: Reply with quote

Makan bubur ini memang syok. Masalahnya cepat lapar semula.
Back to top
View user's profile Send private message
umau
V.I.P Member
V.I.P Member


Joined: Apr 21, 2009
Posts: 9310
Location: Negeri lagenda .. Hang Jebat

PostPosted: Mon Jan 28, 2013 11:02 pm    Post subject: Reply with quote

21Halim wrote:
Makan bubur ini memang syok. Masalahnya cepat lapar semula.

Makan nasi sepinggan .... dan ditambah lagi sepinggan ... kalau nak tambah ...

... tapi makan bubur, biasanya semangkuk atau dua je .... mananya nak kenyang sekenyang makan nasi ... Wink
Back to top
View user's profile Send private message
lanung
V.I.P Member
V.I.P Member


Joined: Apr 20, 2009
Posts: 6794

PostPosted: Mon Jan 28, 2013 11:10 pm    Post subject: Reply with quote

umau wrote:
21Halim wrote:
Makan bubur ini memang syok. Masalahnya cepat lapar semula.

Makan nasi sepinggan .... dan ditambah lagi sepinggan ... kalau nak tambah ...

... tapi makan bubur, biasanya semangkuk atau dua je .... mananya nak kenyang sekenyang makan nasi ... Wink


tapi kadang2 best jugak layan...... Laughing Laughing
Back to top
View user's profile Send private message
umau
V.I.P Member
V.I.P Member


Joined: Apr 21, 2009
Posts: 9310
Location: Negeri lagenda .. Hang Jebat

PostPosted: Mon Jan 28, 2013 11:14 pm    Post subject: Reply with quote

lanung wrote:
umau wrote:
21Halim wrote:
Makan bubur ini memang syok. Masalahnya cepat lapar semula.

Makan nasi sepinggan .... dan ditambah lagi sepinggan ... kalau nak tambah ...

... tapi makan bubur, biasanya semangkuk atau dua je .... mananya nak kenyang sekenyang makan nasi ... Wink


tapi kadang2 best jugak layan...... Laughing Laughing

Betul tu ... terutamanya bagi yang tak ada gigi ... Laughing Laughing
Back to top
View user's profile Send private message
lanung
V.I.P Member
V.I.P Member


Joined: Apr 20, 2009
Posts: 6794

PostPosted: Mon Jan 28, 2013 11:20 pm    Post subject: Reply with quote

umau wrote:
lanung wrote:
umau wrote:
21Halim wrote:
Makan bubur ini memang syok. Masalahnya cepat lapar semula.

Makan nasi sepinggan .... dan ditambah lagi sepinggan ... kalau nak tambah ...

... tapi makan bubur, biasanya semangkuk atau dua je .... mananya nak kenyang sekenyang makan nasi ... Wink


tapi kadang2 best jugak layan...... Laughing Laughing

Betul tu ... terutamanya bagi yang tak ada gigi ... Laughing Laughing


atau gigi dh jarang2 mcm aku.... Laughing Laughing Laughing
Back to top
View user's profile Send private message
kimi
Member
Member


Joined: Jun 14, 2010
Posts: 607

PostPosted: Mon Jan 28, 2013 11:27 pm    Post subject: Reply with quote

saya ni jenis cerewet sikit..semua bubur nasi x makan..dah cuba memnag tekak xleh trima keculai hanya bubur lambuk style terengganu atau kelantan je yg boleh makan..kalau bubur kacang lak suka makan letak ais dalam tuh best ahhh..
Back to top
View user's profile Send private message
umau
V.I.P Member
V.I.P Member


Joined: Apr 21, 2009
Posts: 9310
Location: Negeri lagenda .. Hang Jebat

PostPosted: Mon Jan 28, 2013 11:32 pm    Post subject: Reply with quote

kimi wrote:
saya ni jenis cerewet sikit..semua bubur nasi x makan..dah cuba memnag tekak xleh trima keculai hanya bubur lambuk style terengganu atau kelantan je yg boleh makan..kalau bubur kacang lak suka makan letak ais dalam tuh best ahhh..

Bukan ke .. di Terengganu dan Kelantan dipanggil bubur sura ... biasanya dimasak pada hari asyura 10 muharam ... ?

Bubur lambuk, popular di Johor ...
Back to top
View user's profile Send private message
kimi
Member
Member


Joined: Jun 14, 2010
Posts: 607

PostPosted: Tue Jan 29, 2013 2:36 pm    Post subject: Reply with quote

umau wrote:
kimi wrote:
saya ni jenis cerewet sikit..semua bubur nasi x makan..dah cuba memnag tekak xleh trima keculai hanya bubur lambuk style terengganu atau kelantan je yg boleh makan..kalau bubur kacang lak suka makan letak ais dalam tuh best ahhh..

Bukan ke .. di Terengganu dan Kelantan dipanggil bubur sura ... biasanya dimasak pada hari asyura 10 muharam ... ?

Bubur lambuk, popular di Johor ...


bubur lambuk style ganung n klate banyak sayuran kampung( daun cekok manih, daun kesum.kaun kaduk, puck midin etc) kat dalam..lebih sedap letak budu tika nak makan bersama bilis goreng..bubur sure..tuh bubur asyura..kureng gak..sinin dia makan ngan sambal kelapa ...zaman kanak2 time ni sengaja simpan tempurung untuk makan bubur yg belum keras...
Back to top
View user's profile Send private message
MAR
Junior Member
Junior Member


Joined: Aug 13, 2011
Posts: 254

PostPosted: Wed Jan 30, 2013 8:35 pm    Post subject: Reply with quote

Kat utara ni, kalau bubur lambuk dipanggil kanji. Jika yg biasa tu disebut moi. Saya suka juga bubur ni tapi memang x kenyang la, daripada x makan apa2 baik pilih bubur.
Back to top
View user's profile Send private message
Display posts from previous:   
Post new topic   Reply to topic    Detikdaily.Net Forum Index -> Keluarga, Rumahtangga, Masakan, Pakaian & Perhiasan All times are GMT + 8 Hours
Goto page 1, 2  Next
Page 1 of 2

 
Jump to:  
You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum

Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group

  Ahmad Lutfi Othman
  Azizi Abdullah
  Abdul Kadir Jasin
  Mahaguru58
  Merah Tinta
  Amdang 81
  Ibnu Hasyim
  Cucu Mat Kilau
  Tun Dr Mahathir
  Rockys Bru
  Screenshots
  Cikgu Nuri’s Online
  Attakiri
  Abu Ayysah
  Suhaimi Taib
  Redhuan D. Oon
  Lagenda Buta
  Orang Klawang
  Tok Pijat
  Zahid Yusof
  Taranama
  Pemuda BukitKatil
  Kedahlenie..!!
  Dr Fikrah
  Putera Batu
  Addin
  Budu Online

  ...penarik beca
  Roslan SMS Corner
  Amin Iskandar
  A L- H U S S E Y N
  Ketua Perusuh
  Kuda Kepang
  Kickdefella
  Kuda Ranggi
  Putera Maya
  Lanh14
  Wan Nordin Yaacob
  Khalid samad
  Jed Yoong
  Dr. Hj. Hamirdin
  Malaysia Waves
  Sofi Wahab
  Telahan Politik
  Boneka, Penyu, SPR
  Jamaludin Md Isa
  Helang Jagat
  Meli Kapak Jangak
  Hishamuddin Rais

  Tun Telanai
  Faisal Tehrani
  Ibrahim Baba
  Fudzail
  Drs Idham Lim
  Ust Nasrudin
  Zaharuddin.Net
  Al-Bakistani
  SaifulIslam.Com
  Dr. Mohd Asri
  sya~reformis
  al-Kerohi
  Aduka Taruna
  Nik Abdul Nik Aziz
  jahilGoBlog
  Edyesdotcom
  Bulan Penuh 2012
  Rosli Salem
  Che Kamala
  Rusli Islam
  klpost.com
  Jiwo Kelete
  Cenangau
  Pemuda Wilayah
  Lilahi taala
  Kalam Perantau
  Tempe Goreng
  Sokong PR
  Janggut
  Tarmizi Mohd Jam
  Kopitiam Bang Nan
  Pink Turtle
  Perisik Rakyat
  Siasahdaily
  Pahang daily
  Sabahdaily
  Kampus Negara
  Al Banjari
  Bumi Perak
  Zabidi Morad
  Ahmad Fadhil
  Eddie Putra
  Amirulreza
  Rozmal Malakan
  Republik kata
  Go Malaysia
  Ahli Parlimen PAS
  A.M.K.N.S.
  Ust Idris Ahmad
  Mummy Rokiah
  Greenboc
  Lagi....
* Tidak mengikut susunan keutamaan
design by ethaidesign.com